The Outback

5 november 2016 - Brisbane City, Australië

The Outback: Wo 2 nov - vrij 4 nov
Af en toe zwaar, maar fantastisch!

Wo 2 nov: dag 1
Toen we landden op het vliegveld van Ayers Rock vraag je je af wat je gaat beleven op deze rode, dorre vlakte. Maar wat een prachtige rotspartijen en natuur heb je hier!
We werden keurig rond 13 uur opgehaald op het vliegveld. Eerst werden we naar ons kamp gebracht. Prima tweepersoons tentjes rondom een mooi kampvuur. De groep is leuk gemêleerd. Duitsers, Denen, Fransen, Italianen en Engelsen, wat ouder en wat jongeren stellen.
Toen kon de tocht beginnen.
Hup in de bus op naar Uluru. De bekendste 'rock' van de outback. Hij is zeker impressive! Maar! Je komt niet op Uluru zonder eerst het   Visitor Center te bezoeken waar je uitleg krijgt over de cultuur van Aboriginals. Achter elk stuk van de steen zit een verhaal met een onderwijzende achtergrond. Indrukwekkend om zo een beetje terug in de tijd te gaan.
Op naar Uluru. De toch van vandaag: een wandeling van 12 km om de rots heen. Ondertussen vertelt onze gids Kieran de verhalen achter de tekeningen, gaten, kuilen en strepen op de rots.  Ze hadden een grote fantasie in die tijd! Zo gaat het ineens toch een beetje leven.
Na die 12 km zijn we er wel klaar mee. We moeten nog opschieten ook want we willen de zonsondergang zien en het is inmiddels al half 6.
We rijden naar een plek vanwaar we Uluru goed kunnen zien en de zon op de rots onder gaat.
Ik was eerst nog een beetje verbaasd waarom de zon achter ons onderging, maar het ging uiteraard om te tekening van de zon op de rots, niet andersom ;)
Wat bubbels en chipjes erbij en het feest was compleet.
Toen we bij het kamp aankwamen was het eten al klaar en konden we meteen aanschuiven. Daarna was het alweer tijd om naar bed te gaan, de volgende ochtend moeten we namelijk vroeg op!

Do 3 nov: dag 2
Om 5 uur worden we gewekt! Eerlijk toegegeven: op een hele prettige manier! Het liedje 'follow the sun' klinkt uit de speakers. Douchen, broodje smeren en lopen maar. Vlak bij het kamp is een plek waarvandaan we een prachtige zonsopkomst mogen aanschouwen. Voor niks gaat de zon op! Heel mooi om dit te zien! David heeft denk wel 100 foto's gemaakt :)
Daarna begint meteen de rest van het programma. Om 7 uur zitten we in de bus naar Kata Tjuta. Ook wel de 'Valley of the winds' genoemd.  Daar gaan we een hike (oftewel wandeling) maken. Zijn wij even bij met onze stoere en comfortabele Timberlands. Het was een tocht van ruim 7 km over steile stukken en grove stenen. Maar de omgeving is ongekend. Prachtige rode rotsen waarbij je je ineens een heel klein mensje voelt. We worden op het hart gedrukt dat we veel water moeten drinken. Gedurende de ochtend wordt het steeds warmer, dus dat is wel nodig ook. Na ruim 3 uur wandelen is de tocht afgelopen. Inmiddels is het 11 uur en we duiken de bus weer in. Daar worden we eerst getrakteerd op heerlijke sinaasappelen. Dat smaakt heerlijk na zo'n tocht!
Op naar de lunch. Er moeten hamburgers gebakken worden en uiteraard staat mijn liefje achter de bakplaat. We hebben dan ook de meest heerlijke broodjes hamburger als lunch vandaag. Daarna nog even een potje zwemmen om vervolgens de bus weer in de gaan. We hebben een tocht van 300 km voor de boeg richting Kings Canyon. Op een gegeven moment gaat Kieran 'off road' omdat hij heeft gehoord van een zoutvlakte in de buurt. En ja hoor, there it is! David heeft nog even geproefd: het was echt zout :)
Onderweg stoppen we vervolgens nog even om hout te verzamelen voor ons volgende kampvuur. De mannen mochten in het wilde weg bomen uit de grond trekken, blijkbaar heel fijn om die oerkrachten in te mogen zetten :)
Ons 'bushcamp' is te gek! Twee douches (3 muurtjes zonder deur) midden in de natuur waarbij het water verwarmd wordt door een vuurtje. Ik ga als eerste onder de douche terwijl de zon langzaam ondergaat. Sta je daar in je blote kont naar de ondergaande zon te kijken! Hihi!
Daaf zit ondertussen heerlijk met een biertje op een mooie spot hoog op een rots naast ons kamp om daar naar de zonsondergang te kijken. Inmiddels duurt het voor mij iets te lang voordat we gaan eten, dus begint mijn lijf tegen te stribbelen.
Daaf staat ondertussen flink in de pannen te roeren die boven het kampvuur hangen. Op het menu: pasta met vlees van Kangaroo. Het was heerlijk! En daardoor knapte ik gelukkig ook weer op.
Ook morgen moeten we er weer om 5 uur uit. Dus rond tien uur lig ik op één oor in ons tentje.

Vrij 4 nov: dag 3
Goedemorgen! Wederom om 5 uur gewekt door een heerlijk muziekje! Geen tijd om te douchen want om 6.15 uur moeten we wegrijden en het kamp weer opgeruimd zijn.
Inmiddels is ook vandaag de zon weer tevoorschijn :)
We rijden ruim een half uur naar Kings Canyon. Om 7 uur sharp starten we onze hike op deze indrukwekkende rotspartij! De intro van onze gids: de tocht is langer, steiler en zwaarder dan die van gisteren. Mede door de hitte in het twee gedeelte. Een paar van ons twijfelen nog of we niet de makkelijke route zullen nemen, maar we besluiten er allemaal voor te gaan. Verplicht 3 liter water per persoon meenemen.
Off we go!
Eerste uitdaging: een kwartier klimmen naar de top. Knop om en gaan! We zijn als een van de eerste op de top. Lekker bezig!
Het uitzicht in fenomenaal! De rest van de tocht is heel gaaf, jeetje wat een uitzicht! We hebben wat gave foto's kunnen maken!
De tweede helft is inderdaad behoorlijk pittig! In de bloedhete zon over de warme rode stenen klauteren. Na een tijdje vind mijn maag het ook niet grappig meer en krijg ik krampen. En het geslenter van de groep helpt op zo'n moment ook niet mee. Daaf en ik besluiten daarom om alvast samen door te lopen zodat we iets eerder beneden (en bij de toiletten..) zijn. Ook wel fijn om even saampjes te lopen en lekker de gang er in te hebben. Na een wandeling van 3 uur komen we beneden aan. We made it!!!
(Daarna wel meteen naar het toilet gerend, maar ach toen was mijn lijf na een kwartier weer rustig)
Op naar de lunch. Daar kunnen we eerst even zwemmen, heerlijk!! Hierdoor kunnen onze lijven weer even op 'normale' temperatuur komen. We worden geroepen wanneer de lunch klaar is. Uiteraard heeft Daaf tussendoor weer even geholpen met klaarmaken en staan er heerlijke wraps op ons te wachten.
In de middag hebben we een flinke autorit voor de boeg richting Alice Springs waar onze tour zal eindigen. Aangezien wij een 4 wheel drive truck hebben kunnen we wel de 'short cut' pakken. Lekker hobbelig over een zandweg maar ook weer super gaaf. Alleen op de weg en het enige wat we zien is uitgestrekt land. We komen in twee uur tijd slechts 1 andere auto tegen. (Hier moet je dus niet stil komen te staan :)
Onze tussenstop is bij een kamelen boerderij met de mogelijkheid om een klein ritje te maken. Nou dat willen we wel proberen. Wat een grappige beesten zeg!
Daarna nog een uur in de auto richting Alice Springs. Het is half 5 wanneer we bij ons hotel worden afgezet. Moe, vies maar voldaan!
's Avonds nog even een hapje eten met de groep en daarna als een blok in slaap gevallen!

Zojuist geland in Brisbane. Hier halen we morgen de camper op. Deel 3 van de reis gaat dan beginnen! Na zoveel activiteit kijken we daar ook wel naar uit!

1. Dicky:
    6 november 2016
    Super leuk geschreven Esther! Het was weer een mooie belevenis!
  2. Annie:
    6 november 2016
    Wat een heerlijk avontuur. En wat leuk geschreven!! Jullie nemen ons helemaal mee in Aussie land. Brings back memories. Ik volg jullie op de voet hoor. Geniet lekker met z'n 2 tjes daar. Xxx
  3. Angele:
    7 november 2016
    Wow wat een heerlijke verhalen! Zo reizen we een beetje met jullie mee :-) geniet ervan! Xx