Whitsunday Islands

13 november 2016 - Whitsunday Islands National Park, Australië

Do 10 nov - za 12 nov

De rit naar Airlie beach is prima verlopen! Allebei wat stukken gereden en 6,5 uur later waren we op de plek van bestemming. Meteen even ingecheckt voor onze tour de volgende dag en nog even gezwommen. Helaas kun je deze tijd van het jaar, in dit gedeelte van de oost kust, niet in de zee zwemmen. Het is de tijd van de 'Jelley Fish', een soort kleine kwalletjes die je kunnen steken met als gevolg dat je in het ziekenhuis beland en 1,5 maand ziek bent. Niet grappig dus! Gelukkig hebben ze daar wat op bedacht, Airlie Beach Lagoon, een groot openbaar 'zwembad' met uitzicht op zee.

Vrijdag gaat onze wekker om 6.15 uur want we worden om 7 uur opgehaald voor onze zeiltour naar de Whitsunday Islands. Prima geregeld en onze tocht begint om 8 uur. Hoewel de boot vrij lang is, 66ft (20 meter) is deze erg vol. Er gaan wel 32 man plus 3 man personeel op, dat past maar net aan.

Te beginnen met het positieve! Whitsundays is prachtig!!! Een ongerept eiland met het meest prachtige strand wat je ooit hebt gezien! Het zand is zo puur en zo wit dat het pijn doet aan je ogen! Dit deel heet dan ook niet voor niks 'White Haven'! We hebben speciale pakken (stinger suits) voor het zwemmen gekregen, die beschermen je tegen de jelley fish. Die trekken we dus ook keurig aan en nemen zodra we op het strand zijn een heerlijke duik in het fel blauwe water!

Rond kwart voor 1 worden we met een klein rubber bootje opgehaald en weer naar het zeiljacht brengt. Daar staat vervolgens een uitgebreide lunch op ons te wachten. Daarna varen we naar een snorkel plek. Die is helaas iets minder bijzonder dan gehoopt. Het water leek hier wat troebel maar dat kwam door het getij. Het was dus soms goed zoeken naar de mooie stukjes. Maar ach, het was lekker om weer even te zwemmen.

Het mindere gedeelte aan het verhaal is dat ik ongeveer de hele dag zeeziek ben geweest. Ik varieerde  tussen de statussen: medium > shit > ik voel me verschrikkelijk en moet kotsen. Hier was geen pil tegen opgewassen. Ik denk dat ik nog nooit ZO zeeziek ben geweest, dus een tweede zeiltocht deze vakantie kunnen we op onze buik schrijven.

David daarentegen heeft met name op de terugweg een toptijd gehad! Inmiddels vrienden gemaakt met de schipper en ja hoor! Meneer mocht ook een stukje varen! Vet cool! Een stukje werd vervolgens de hele terugweg en mijn eigen schipper stond als een echte professional aan het roer!
(Ik over de reling er naast, maar dat detail laten we achter wege :) )

Rond half 6 waren we (gelukkig) weer aan land. Snel even wat gegeten en op tijd naar bed! Het was weer een lange en intensieve dag geweest.

Zaterdag 12 nov: van Airlie beach naar Townsville
Vandaag een rit van 3,5 uur naar Townsville. Onderweg een korte stop bij Bowling Green Bay National Park. Het was er helaas maar eentje, maar we hebben onze eerste kangaroo gezien! Met een baby in de buidel! Hoe schattig!
We waren daardoor wat later dan gepland in Townsville en daarom maar heel even naar Magnetic Island geweest met de ferry. Net weer even bij de Thai gegeten en straks weer lekker op tijd ons bedje in te ploffen. Volgende bestemming: Mission beach

Oh ja, en aangezien we een behoorlijk oude camper hadden gekregen mogen we vanaf nu een cabin huren op de camping, op kosten van de verhuurder. Even een heerlijke nacht in de airco in een 'echt' bed dus. We zullen slapen als roosjes!

1. Marijn:
    14 november 2016
    Hee lieve Esther en David, wat een geweldige verhalen en prachtige foto's! Ik was al erg benieuwd hoe jullie het hadden, dus Daaf, bedankt voor deze link :-). Het ziet er echt fantastisch uit en mijn wens om eens met een camper door Australië te gaan is nu weer aangewakkerd... even wachten tot de kindjes wat groter zijn. Heel veel plezier nog samen!!! Liefs, ook van Rudolf & de kids!